piątek, 14 września 2012

5.44 Mała rewolucja w komunikacji

Bydgoszcz (Bromberg)

23 listopada zostanie oddana do użytku nowo wybudowaną linia tramwajowa do Dworca Głównego i na ulicę Rycerską. Z tego powodu zostanie dokonana mała rewolucja w układzie linii tramwajowych i autobusowych.

Linie tramwajowe
Zmiany dla układu podstawowego linii tramwajowych:
  • 1 będzie trasowana z Lasu Gdańskiego do pętli Wilczak. 
  • 2 będzie trasowana z Ronda Kujawskiego do Lasu Gdańskiego przez Most Pomorski i ul. Jagiellońską. 
  • 3 będzie trasowana z pętli Wyścigowa do pętli Rycerska przez ul. Jagiellońską. 
  • 4 będzie trasowana bez zmian, tj. z Glinek do pętli Bielawy. 
  • 5, która będzie trasowana z pętli Rycerska do pętli Glinki przez Babią Wieś. 
  • 6 będzie trasowana bez zmian, tj. z Bielaw do Łęgnowa. 
  • 7 będzie trasowana bez zmian, tj. z Kapuścisk na Wyścigową.
  • 8 będzie trasowana bez zmian, tj. z Kapuścisk na Wilczak
Przy konstruowaniu nowego układu linii tramwajowych kierowano się istniejącymi uwarunkowaniami ruchowymi jak również istniejącymi potokami pasażerskimi na poszczególnych ciągach. Na przestrzeni lat, od momentu zawieszenia ruchu tramwajów do Dworca PKP, potrzeby podróżnych zasadniczo zmieniły się. Ciągła rozbudowa osiedli zlokalizowanych na wschód i zachód od centrum spowodowała wzrost znaczenia linii nr 3 w ostatnich latach, pełniącej aktualnie charakter linii magistralnej na trasie W-Z trasowanej przez centrum miasta.
Jak istotne okazało się skomunikowanie rejonu dworca kolejowego Bydgoszcz Główna z Fordonem pokazał intensywny rozwój linii autobusowych nr 93 i 94. Zaistniała zatem konieczność skierowania do Dworca PKP linii nr 3 o wysokiej częstotliwości. Zmiana ta powoduje, że dworzec zostanie skomunikowany zarówno ze Śródmieściem, Dworcem Autobusowym i Fordonem na bardzo dobrych parametrach podróży. Nie jest ponadto zasadne utrzymywanie linii nr 3 na ciągu ulicy Nakielskiej. Obecnie funkcjonuje ona na tym ciągu dlatego, że nie ma możliwości jej zakończenia w rejonie Ronda Grunwaldzkiego. Rozważano oczywiście skierowanie do Dworca PKP linii nr 8 jednakże zmiana to wymusiłaby konieczność jej trasowania ulicą Toruńską gdyż dublowanie linii nr 3 i 8 aż do Ronda Fordońskiego byłoby niezasadne. Dodatkowo, w przypadku ewentualnego pozostawienia linii nr 8 w ciągu ul. Jagiellońskiej, brak byłoby skomunikowania rejonu Babiej Wsi oraz HSW Łuczniczka z Dworcem PKP.
Trzeba tu dodać, że do czasu wybudowania fragmentu sieci tramwajowej w ciągu ulicy Kujawskiej musi funkcjonować linia nr 79, która byłaby „konkurencją” dla linii nr 8, gdyby ta skierowana została do Dworca PKP. W celu bezpośredniego skomunikowania „Górnego Tarasu” z Dworcem PKP uruchomiona zostanie nowa linia nr 5 od pętli Glinki ciągiem ulicy Toruńskiej a w konsekwencji linia nr 2 skierowana zostanie na ulicę Jagiellońską. Dzięki tym zmianom wszystkie osiedla „Górnego Tarasu” posiadać będą bezpośredni dojazd do Śródmieścia ulicą Jagiellońską (linie 2, 4, 8 w cyklu co 5 minut) oraz bezpośrednie połączenie z Dworcem PKP liniami 5 i 79. Linia nr 2 uzyska lepsze parametry poprzez jej przełożenie na ulicę Jagiellońską (oddalenie od ul. Wojska Polskiego). Linia nr 5 wypełni z kolei powstałą lukę po linii nr 9 na os. Glinki.
Kolejną zmianą jest wypełnienie luki w postaci skomunikowania rejonu osiedli Wilczak i Jary z rejonem ulicy Gdańskiej i Myślęcinkiem poprzez uruchomienie w relacji Wilczak – Las Gdański nowej trasy linii tramwajowej nr 1. Wprowadzenie tego rozwiązania było planowane już wcześniej, dlatego też przy okazji remontu ulicy Focha przebudowano układ rozjazdów w obszarze skrzyżowania ulic Focha, Gdańskiej i Jagiellońskiej umożliwiając skręt z ulicy Gdańskiej w Focha i odwrotnie. Nie było to jednak dotychczas możliwe z uwagi na liczne prace remontowe, m.in. na ul. Gdańskiej i Mostach Solidarności. Pozostawienie linii nr 8 w ciągu ulicy Nakielskiej umożliwia mieszkańcom Wilczaka i Jarów bezpośredni dojazd do Śródmieścia i dalej do Ronda Fordońskiego oraz dodatkowo w północne rejony miasta.
Nowy układ linii tramwajowych opracowywano równolegle z nowym układem obsad taborowych poszczególnych linii tak aby z jednej strony optymalnie wykorzystać będący w dyspozycji tabor tramwajowy oraz dostosować zdolność przewozową do potrzeb występujących na poszczególnych ciągach komunikacyjnych.

Czasowa organizacja ruchu tramwajów w związku z zamknięciem ul. Gdańskiej

W związku z planowanym zamknięciem torowiska w ul. Gdańskiej tramwaje będą kursowały według czasowej organizacji ruchu (plan. od 23.11 do II połowy grudnia br.):
  • 1 będzie zawieszona,
  • 2 będą kursowały na trasie czasowo zmienionej Rondo Kujawskie – Rondo Jagiellonów,
  • 3 będą kursowały w relacji Wyścigowa – Rycerska,
  • 4 będą kursowały na trasie czasowo zmienionej Glinki – Rondo Jagiellonów,
  • 5 będą kursowały w relacji Glinki – Rycerska,
  • 6 będą kursowały na trasie czasowo zmienionej Łęgnowo – Bałtycka,
  • 7 będą kursowały w relacji Kapuściska – Wyścigowa,
  • 8 będą kursowały w relacji Kapuściska - Wilczak.
Przywrócenie ruchu tramwajów na Gdańskiej zakłada się wstępnie w II połowie grudnia br.

Zmiany w komunikacji autobusowej
Od dnia 23.11.2012 r. wprowadzone zostaną również zmiany w układzie linii autobusowych.
Połączenie linii autobusowych nr 54 i 62
Uruchomienie linii tramwajowej od węzła Garbary do pętli Rycerska przez Dworzec PKP wymusza przetrasowanie linii autobusowej nr 54, której relacja na odcinku Dworzec PKP – Dworzec Autobusowy powiela trasę projektowanej linii tramwajowej nr 3. W związku z tym planuje się połączenie linii autobusowych nr 54 i 62. Autobusy oznaczone jako linii nr 54 będą kursowały w relacji Piaski – Błonie przez Jachcice, ul. Unii Lubelskiej, Królowej Jadwigi, węzeł Garbary, Rondo Grunwaldzkie, Plac Poznański, ul. Szubińską.
Oznaczone kursy (54L) będą trasowane przez ul. Kmicica, Ludwikowo, Zaświat, Zygmunta Augusta z pominięciem przystanku Żeglarska / Ludwikowo. Autobusy realizujące kursy wariantowe w kierunku os. Piaski w rejonie Dworca PKP będą się zatrzymywały na ul. Warszawskiej zamiast na ul. Zygmunta Augusta. Na trasie przez ul. Ludwikowo będą obowiązywały następujące przystanki:
  • Zaświat / Artyleryjska,
  • Ludwikowo / Cmentarz (k. Piaski),
  • Ludwikowo / Rynkowska,
  • Ludwikowo / Kmicica (k. Błonie),
  • Kmicica / Ludwikowo (k. Piaski).
Kursy autobusów linii nr 54 przez Ludwikowo zostaną dopasowane do godzin dojazdów i powrotów na I, II i III zmianę w zakładach pracy w tamtym rejonie, jak również umożliwią dojazd do cmentarzy w ciągu dnia. Autobusy przez Ludwikowo będą kierowane średnio raz na godzinę.
W kierunku do Błonia autobusy linii nr 54 będą realizowały podjazd pod Dworzec PKP celem zabezpieczenia wygodnej przesiadki na linie tramwajowe nr 3 i 5 oraz pozostałe linie autobusowe.
Zmiana trasy linii nr 54 i połączenie jej z linią nr 62 umożliwia postulowane przez pasażerów zwiększenie częstotliwości kursów do 8 minut w godzinach szczytu przewozowego oraz 12 minut w godzinach poza szczytowych. W dni wolne autobusy będą kursowały z częstotliwością co 15 minut. Zwiększenie częstotliwości kursów, poza poprawą komfortu podróżowania, pozwoli także zmniejszyć czas oczekiwania podczas przesiadki w rejonie Dworca PKP.
Nadmieniamy, że rozważano połączenie linii autobusowej nr 54 z linią nr 67. Nie jest to niestety jednak możliwe przede wszystkim z uwagi na różne parametry techniczne tych linii. „Sztywna” częstotliwość linii nr 67 wynikająca z koordynacji z innymi liniami na terenie miasta (co 12/15/20-30 minut) powoduje, w przypadku wydłużenia linii do os. Jachcice i Piaski, ograniczenie oferty przewozowej na tych osiedlach (zmniejszenie częstotliwości kursów).
Połączenie linii nr 54 i 62 umożliwia zaś zachowanie możliwości bezpośredniego dojazdu do Dworca PKP z rejonu os. Błonie. Przypominamy, że pierwotnie planowano skrócenie linii nr 62 do węzła Garbary. Mieszkańcy os. Piaski i Jachcice zyskują ponadto bezpośrednie połączenie z Rondem Grunwaldzkim (ważny węzeł komunikacyjny dla przesiadających się w kierunku Miedzynia, czy Osowej Góry oraz centrum handlowe) oraz os. Błonie. Ponadto obie linie charakteryzują się podobnymi napełnieniami oraz parametrami rozkładowymi i obsadą taborową.

Pozostałe zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych:
Ponadto planuje się wprowadzenie korekt rozkładów jazdy linii nr 70, 72 i 74 celem dostosowania ich do nowego rozkładu jazdy linii nr 3.
Przebieg linii nr 77 zostanie wydłużony do pętli Garbary. Umożliwi to dogodniejsze przesiadanie się pomiędzy linią nr 77 a liniami tramwajowymi. Zmianie ulegnie także rozkład jazdy przedmiotowej linii.
Autobusy linii nr 79 będą kursowały według nowego rozkładu jazdy w relacji podstawowej Kapuściska - Rycerska. W strukturę linii nr 79 włączona zostanie linia autobusowa nr 63, co spowoduje że wybrane kursy trasowane przez ul. Stromą będą wydłużone do pętli Mokra. Włączenie linii nr 63 poprawia możliwość dojazd w rejon ulicy Mokrej z zachodnich rejonów miasta oraz z Dworca PKP.
W związku z wydłużeniem czasu funkcjonowania linii nr 3, 70 i 74 ograniczona zostanie częstotliwość funkcjonowania w godzinach wieczornych linii autobusowej nr 94.

Brak komentarzy: