niedziela, 20 czerwca 2010

3.71 Kanał Bydgoski

No to mamy drugą turę wyborów. Trzeba się teraz zmobilizować, aby frekwencja była jak największa, aby dokończyć to co tak ładnie się zaczęło.
Zmieniając temat, chciałbym zachęcić mieszkańców Bydgoszczy do odkrywania swojego miasta. Ja mimo, że jestem rodowitym bydgoszczaninem, odkrywam to miasto na co dzień od nowa.
Ostatnio wybrałem się na spacer nad Stary Kanał Bydgoski. Miejsce przecudnej urody. Miejsce, które ma swój klimat i urok.
Kanał Bydgoski zbudowany w latach 1773-1774 jest najstarszym, czynnym do dnia dzisiejszego śródlądowym kanałem wodnym na obecnym terytorium Polski.To unikalny w skali europejskiej przykład XVIII-wiecznej myśli technicznej oraz rozwoju techniki na przestrzeni XIX i początku XX wieku. W 2005 r. został wpisany w całości do rejestru zabytków.
Jako autora pomysłu budowy kanału podaje się najczęściej: króla Prus Fryderyka II, Franza von Brenckenhoffa – urzędnika i powiernika króla, Hermana Jaweina – drogomistrza lub też Ewalda Friedricha Hertzberga – ministra spraw zagranicznych z Berlina. Najprawdopodobniej autorstwo pomysłu pochodzi od Jaweina, który podróżował po ziemiach okupowanych przez Prusy i rozumiał konieczność osuszenia doliny bydgosko-nakielskiej. Pomysł ten podchwycił w lutym 1772 r. namiestnik Brenckenhoff, który zbadał sytuację na miejscu, a następnie Fryderyk II. Kanał był najstarszą sztuczną drogą wodną, której budowę ukończono na ziemiach polskich, nazywaną przez współczesnych „cudownym dziełem czasu”.
Spośród robotników 2 tys. umarło na febrę i czerwonkę, zaś pozostałym nakazano osiedlić się w trzech koloniach nad kanałem, które dla nich zbudowano. Nowa droga wodna umożliwiała transport śródlądowy do Szczecina z Wisły, Bugu, Sanu i Narwi z pominięciem Bałtyku.
Żałuję po trosze, że jak szukałem mieszkania, nie przyłożyłem się do tego bardziej, bo właśnie nad kanałem bym chciał mieszkać...


Brak komentarzy: